Termin: 14-16 czerwca 2024
Nurkowania w Bałtyku należą do abolutnie wyjątkowych. Ciężko porównać je do innych akwenów świata. Zielony kolor wody, zmienna widoczność czy warunki atmosferyczne wymagają od nurka specjalnego przygotowania, wiedzy i umiejętności nurkowych.
Magnesem przyciągających nurków w ten rejon świata jest olbrzymia liczba wraków. Część z nich ze względu na swoją niepowtarzalność zalicza się do ścisłej czołówki miejsc nurkowych Europy.
A my zapraszamy nurków posiadających obowiązkowo kurs wrakowy do Łeby skąd wypłyniemy jednostką Hanter. To szybki i bardzo wygodny katamaran, wyposażony w dwa silniki o mocy 330KM i rozwija prędkość do 25 węzłów (50 km/h). Statek jest idealnie przystosowany pod nurków, jest na nim dużo miejsca na sprzęt oraz jego złożenie i przygotowanie do nurkowania. Do dyspozycji jest także winda, która ułatwia wyjście z wody podczas falowania. W planie:
BETONOWIEC, głębokość nad wrakiem 24m, głębokość przy dnie 30m. Wrak o długości 60m, szerokości 809m. U-boot 1 zwany jako Betonowiec przewoził – drewniane beczki, w beczkach worki jutowe a w nich beton-obecnie skamieniały. O zatonięciu niewiele wiadomo. „ITZEHOE”- taki napis był na dzwonie, którego Centralne Muzeum Morskie znalazło w odległości około 100m od wraku. Itzehoe to miasto w północnych Niemczech, z rzeką a na jej brzegach usytuowane są cementownie.
Część dziobowa oderwana, przechylona na lewą burtę pod kątem 45° od reszty. Znajduje się na niej żurawik pomocniczy, magazynek z łańcuchem kotwicznym i w lewej kluzie wisząca kotwica. Płynąc dalej w kierunku śródokręcia mijamy ładownie zapełnione beczkami po obu burtach oderwane sterty blach, następnie pozostałości po kuchni lub łazience tzn.widoczne kafle i części potłuczonej porcelany. Dalej w kierunku rufy zniszczone windy załadunkowe żurawi, nietknięty kocioł parowy z maszyną parową. W części rufowej zasypana do połowy trzy-płatowa śruba i ster.
Wrak położony na piaszczystym dnie wśród rozsypanych głazów i kamieni. Gdzieniegdzie przebijają się drewniane elementy : deski, maszty a także części nadbudówek i kadłuba.
Wrak uznany jest przez UM jako mogiła z zakazem wchodzenia i przeszukiwania.
MARGARETA, głębokość nad wrakiem 10m, głębokość przy dnie 15m. Wrak jest zachowany w całości, leży na lewej burcie. To wrak statku towarowego o napędzie mechanicznym z centralnie umieszczoną maszyną parową. Zatopiony przez brytyjski okręt podwodny, po uprzedniej ewakuacji załogi. Armator Rk&C Konigsberg.
JUNKERS U-88, długość 14,5m, szerokość 18,5m, głębokość 22m. Niemiecki bombowiec z czasów II Wojny Światowej. Wrak odnaleziony w 2012 roku na północ od Łeby jest wrakiem samolotu Junkers 88, który awaryjnie wodował i zatonął w 1943 roku.
Svanhild, głębokość nad wrakiem 15m, głębokość przy dnie 22m. Jednopokładowy drobnicowiec o napędzie mechanicznym, zwodowany 17 stycznia 1919 roku. W latach 1922-40 pływał głównie na trasie Kopenhaga – Ameryka Północna. W kolejnych latach pływał z ładunkiem między Danią, Szwecją i Niemcami. Zatonął 9 listopada 1944 roku po kolizji z S/S Fortuna of Bremen 513/93 na trasie Kopenhaga – Gdynia (Gotenhafen). Załogę uratowano. Wrak dość mocno zniszczony.
Plan wyjazdu :
14 czerwca – piątek
– wyjazd z Krokodyli około godz. 17.00
– przejazd do „Domu Gościnnego u Elżbiety”, w którym spędzimy 2 noce ( https://leba.biz/ela/ )
15 czerwca – sobota
– 8.30 wypłynięcie z Łeby
– 2 x nurkowanie
16 czerwca – niedziela
– 8.30 wypłynięcie z Łeby
– 2 x nurkowanie
– powrót do Olsztyna
CENA: 1360zł
Cena zawiera:
- Transport Olsztyn-Łeba-Olsztyn
- 2 noclegi w Domu Gościnnym u Elżbiety w pokoju 2 lub 3 osobowym, bez wyżywienia
- 2 wypłynięcia, 4 nurkowania
- ładowanie butli
- opieka instruktora lub divemastera
Informacje i zapisy: Igor Bartoszewicz tel .+48 605 650 240, email: Igor@krokodyle.com.pl
Niniejsza oferta nie stanowi oferty w rozumieniu Kodeksu Cywilnego a dane w niej zawarte mają charakter jedynie informacyjny i mogą ulec zmianie.